Cehape Zihniyeti

Benim yaşadığım süre zarfı boyunca taa küçüklükten bu yana duyduğum ve özellikle seçim zamanlarında sıklaşan “Cehape(!) Zihniyeti” söylemi, artık herkesin (özellikle iktidardakiler ve onların yandaş kesimlerinin) ağzında sakız olmaya başladı. Peki bunun sebepleri nelerdir? Neden böyle olmuştur?

Kanımca bunun esas nedeni CHP’nin Mustafa Kemal sonrasında onun fikirlerinden uzaklaşmasıdır. Yani CHP, ondan sonra hiç Mustafa Kemal’in CHP’si olamamıştır. Mustafa Kemal’in ölümü sonrası İnönü’nün Milli Şeflik döneminde, hayatında yeni bir sayfa açan Türk milletinin dönemin gerek ekonomik gerekse de uluslar arası meselelerinden kaynaklanan ekonomik ve idari tedbirleri, halkta CHP’ye olan güven kaybına neden olmuştur. Ayrıca Mustafa Kemal’in idealindeki laik ve çağdaş Türk devletine ulaşmak için yaptığı sosyal yaşamdaki devrimler de bazı dinci ve hilafetçi kesimler tarafından itinayla istismar edilerek oy kaybına neden olmuştur. İnönü’nün çok partili rejime geçtikten sonraki ikinci seçimde iktidarı Demokrat Parti’ye kaptırmasının esas sebebi de bu “dinci propoganda” değil midir zaten?

Ardından CHP’nin uzun süre iktidardan ayrı olması doğal bir sonuç olarak zaten İnönü dönemindeki Atatürk’ün çizgisinden kayma eğilimini daha da netleştirmiş adeta bir oy avcılığına dönüşmüştür. Günümüzde Kılıçdaroğlu’nun, ondan önce Baykal’ın CHP’lerinin, Gülen cemaati ile arasına set çekmemesinin, ABD’nin emperyalist politikasıyla insanları katletme yetkisini kendisinde bulmasına karşı herhangi bir söylem geliştirmemesinin, tıpkı bir suyun içine girdiği kabın şeklini alması gibi hemen her konuda eğilip bükülmesinin, Baykal’ın sözde seks kasedi çıktığında “Bunu okyanus ötesinin yapmadığını biliyorum” diyebilmesinin sebebi de bu “oy avcılığı” değil midir?


Bu halde ki bir partinin, bence iktidar yandaşlığının gözlerini kör ettiği kimselerin (sizce farklı olabilir), Atatürk’ün kurmuş olduğu partiyi “Cehape Zihniyeti işte böyledir” diyerek aşağılanması bir rutin haline gelmiştir. Eğer CHP, anti-emperyalist ve kalkınmacı çizgide yoluna devam etseydi bu durumda olabilir miydi? Bilemem. Ama bahsettiğim kimselerin ağzına sakız olmazdı en azından diye düşünmeden edemiyorum tabi ki.